sunnuntai 22. huhtikuuta 2012

Wings.

Kuinkahan hankalaa, kallista ja vaivalloista on laittaa pystyyn toiminimi? Kellään kokemusta? Nettiä olen selaillut ikuisuuden, mistään en tosin ole löytänyt ymmärrettävää infoa aiheesta. Mutta tässäpä olisi taas muutama pari uusia korviksia. :)








5 kommenttia:

  1. Toiminimen perustaminen ei ole kovin vaikeaa. Jos paikkakunnaltasi löytyy Ely-keskus, niin sinne kannattaa olla yhteydessä, saa apua toiminimen hakuun. Mie esimerkiksi tulostin netistä sellaisen Y3-lomakkeen jolla haetaan sitä toiminimeä, täytin sen itse niin pitkälle kun osasin ja loput tein sitten Ely-keskuksen työntekijän kanssa loppuun. Omat raha-asiat pitää osata hoitaa työn puolesta, olen itse ulkoistanut sen tilitoimistolle niin pysyy varmasti hyvin hoidossa.

    Toivottavasti tästä on jotain apua! Kysy jos on mielenpäällä jotain niin mie koitan vielä selventää :)

    VastaaPoista
  2. Okei, no tuo selvensi jo asiaa aika paljon. :) Onks noiden rahahommien ulkoistaminen minkä hintasta, noi suurinpiirtein? Pohdiskelen tässä vielä et olisko tolla mun korujenteko harrastuksella jonkinnäköset mahollisuudet saada katettua materiaalikulut, toi mahollinen tilitoimistosysteemi ja joku mahis saada ees pientä voittoa, ihan ilmaiseksi kun ei niitäkään viitsisi maailmalle laittaa.

    VastaaPoista
  3. Riippuen paikasta niin noin 60-100 euroa/kk. Mutta vain tilinpäätös kerran vuodessa on ilmeisesti pakko teettää ja se maksaa kokonaisuudessaan noin 100-150 euroa ja sie korvakorubisneksellä selviäisit varmaan vain sillä.

    VastaaPoista
  4. Okay.. Miten sitten verotusjutut, miten ne hoidetaan ja mitä papereita tarvii toimittaa minnekin? Ja jos sen tilinpäätöksen teetättää kerran vuodessa, ni kuitenkin tarvii pitää itse kirjaa tuloista ja menoista kuukausittain, eikö niin? :D Ja eiks kaikki kuitit sun muut materiaaliostoista tarvi kans pitää tallessa?

    VastaaPoista
  5. Veroja maksetaan sen mukaan mitä myyntiä on. Mie en osaa oikein sanoa kuuluuko korujen tekeminen käsityön vai minkä palvelunimen alle. Siitä riippuu sitten veroprosentti. Itse toimitin vain Ely-keskukseen sen Y3-lomakkeen ja loput asiat joita olen hoitanut ovat liittyneet yritystiliin, tilitoimistoon, yrittäjän eläkesäästämiseen ja tapaturmavakuuttamiseen ym. Viimeiset neljä eivät ole niin relevantteja, jos työtä ei tee päätoimisena. Aika vähäistä on siis ns. lappusota.

    Itse täytyy pitää kirjaa kaikista tuloista ja menoista sekä säilyttää kaikki asiaan liittyvät kuitit. Mie esimerkiksi maksan 3krt vuodessa ennakkoveroa työstäni sekä myös alvit 23%. Kaikki verohallintoon liittyvät asiat ovat kuitenkin itselläni tilitoimiston kautta joten seuraan vain vierestä ja nyökkäilen aina välillä.
    Parhaiten saa varmaan apua, kun kysyy lähimmältä Ely-keskukselta aikaa ja laittaa ylös kaikki kysymykset mitä mielen päällä on. Jos toimintaa on paljon niin esimerkiksi korumateriaalien verotukseen saaminen voisi olla jo ihan hyvä asia.

    VastaaPoista